„Pół żartem, pół serio” to cykl wpisów poświęcony nauce angielskiego z wykorzystaniem autentycznych treści, tj. dowcipów (jokes).
Oto kolejna minilekcja z anegdotką, dzięki której możemy nie tylko utrwalić znajomość struktur i słownictwa, ale także poznać nowe słowa, konstrukcje czy formy. Dzisiaj zestawienie struktur, które stosujemy mówiąc o umiejętnościach i możliwościach wykonania czynności (abilities).
Kup kartę z ćwiczeniami
dostępną w strefie PREMIUM.
SŁOWNICTWO
TELL somebody – mówić komuś
NAVY – marynarka wojenna
SEAMAN – marynarz
SWIM – pływać
AIR FORCE – siły powietrzne
FLY – latać
WYMOWA
Odtwórz nagranie (czas: 10s)
GRAMATYKA
Spójrzmy na fragment dzisiejszej anegdotki:
Can you fly?
(Potrafisz latać?)
Czasownik can oznacza:
– umiejętność (I can swim. – Umiem / potrafię pływać).
– możliwość (I can help you. – Mogę Ci pomóc).
Wybór konstrukcji zależy od tego,
– czy daną czynność potrafimy wykonać stale / zawsze – niezależnie od warunków (general ability),
– czy tylko wyjątkowo – jako pojedyncze „osiągnięcie” (specific ability).
UMIEJETNOŚCI O CHARAKTERZE STAŁYM
(general abilities)
Oto struktury, po które sięgamy mówiąc o czymś, co potrafimy wykonać zawsze – niezależnie od warunków.
przeszłość | teraźniejszość | przyszłość |
He could* run fast when he was a child. (Potrafił szybko biegać, gdy był dzieckiem). | He can* run fast. (Potrafi szybko biegać). | He will be able to run with this prosthetic leg. (Będzie mógł biegać z tą protezą nogi). |
He couldn’t* run fast when he was a child. (Nie potrafił szybko biegać, gdy był dzieckiem). | He can’t* run fast. (Nie potrafi szybko biegać). | He won’t be able to run with this prosthetic leg. (Nie będzie mógł biegać z tą protezą nogi). |
* Możemy tutaj zastosować również odpowiednią formę struktury be able to.
UMIEJĘTNOŚCI WYJATKOWE
(specific ability)
Oto struktury, po które sięgamy mówiąc o czynności, którą jesteśmy w stanie wykonać w konkretnych warunkach, często jest to pojedyncze osiągnięcie.
przeszłość** | teraźniejszość | przyszłość |
He was able to swim across that narrow river. (Był w stanie przepłynąć przez tę wąską rzekę). | He is able to swim across that narrow river. (Jest w stanie przepłynąć przez tę wąską rzekę). | He will be able to swim across that narrow river. (Będzie w stanie przepłynąć przez tę wąską rzekę). |
He wasn’t able to swim across that fast-flowing river. (Nie był w stanie przepłynąć przez tę szybko płynącą rzekę). | He isn’t able to swim across that fast-flowing river. (Nie jest w stanie przepłynąć przez tę szybko płynącą rzekę). | He won’t be able to swim across that fast-flowing river. (Nie będzie w stanie przepłynąć przez tę szybko płynącą rzekę). |
** Mówiąc o wyjątkowych sytuacjach przeszłych możemy stosować następujące struktury:
– was / were able to , np.:
He was able to swim across that narrow river.
(Przez tę wąską rzekę potrafił przepłynąć).
– managed to, np.:
He managed to swim across that narrow river.
(Zdołał przepłynąć przez tę wąską rzekę).
– succeeded in (+ …ing), np.:
He succeeded in swimming across that narrow river.
(Udało mu się przepłynąć przez tę wąską rzekę).
ZESTAWIENIE
W strefie Premium znajdziemy artykuły wzbogacone o karty pracy, dzięki którym przećwiczymy i utrwalimy wiadomości omawiane we wpisie.
KUP WIĘCEJ i ZAPŁAĆ MNIEJ
– 3 zł za kartę przy zakupie 6-10 sztuk,
– 2 zł za kartę przy zakupie 11 i więcej sztuk