Zabawna historyjka 102

„Pół żartem, pół serio” to cykl wpisów poświęcony nauce angielskiego z wykorzystaniem autentycznych treści, tj. dowcipów (jokes).

Oto kolejna minilekcja z anegdotką, dzięki której możemy nie tylko utrwalić znajomość struktur i słownictwa, ale także poznać nowe słowa, konstrukcje czy formy. Dzisiaj zestawienie struktur, które stosujemy mówiąc o umiejętnościach i możliwościach wykonania czynności (abilities).

Kup kartę z ćwiczeniami
dostępną w strefie PREMIUM.

SŁOWNICTWO

TELL somebody – mówić komuś
NAVY – marynarka wojenna
SEAMAN – marynarz
SWIM – pływać
AIR FORCE – siły powietrzne
FLY – latać

WYMOWA

Odtwórz nagranie (czas: 10s)

GRAMATYKA

Spójrzmy na fragment dzisiejszej anegdotki:
Can you fly?
(Potrafisz latać?)

Czasownik can oznacza:
umiejętność (I can swim. – Umiem / potrafię pływać).
możliwość (I can help you. – Mogę Ci pomóc).

Wybór konstrukcji zależy od tego,
– czy daną czynność potrafimy wykonać stale / zawsze – niezależnie od warunków (general ability),
– czy tylko wyjątkowo – jako pojedyncze „osiągnięcie” (specific ability).

UMIEJETNOŚCI O CHARAKTERZE STAŁYM
(general abilities)

Oto struktury, po które sięgamy mówiąc o czymś, co potrafimy wykonać zawsze – niezależnie od warunków.

przeszłośćteraźniejszośćprzyszłość
He could* run fast when he was a child.
(Potrafił szybko biegać, gdy był dzieckiem).
He can* run fast.
(Potrafi szybko biegać).
He will be able to run with this prosthetic leg.
(Będzie mógł biegać z tą protezą nogi).
He couldn’t* run fast when he was a child.
(Nie potrafił szybko biegać, gdy był dzieckiem).
He can’t* run fast.
(Nie potrafi szybko biegać).
He won’t be able to run with this prosthetic leg.
(Nie będzie mógł biegać z tą protezą nogi).

* Możemy tutaj zastosować również odpowiednią formę struktury be able to.

UMIEJĘTNOŚCI WYJATKOWE
(specific ability)

Oto struktury, po które sięgamy mówiąc o czynności, którą jesteśmy w stanie wykonać w konkretnych warunkach, często jest to pojedyncze osiągnięcie.

przeszłość**teraźniejszośćprzyszłość
He was able to swim across that narrow river.
(Był w stanie przepłynąć przez tę wąską rzekę).
He is able to swim across that narrow river.
(Jest w stanie przepłynąć przez tę wąską rzekę).
He will be able to swim across that narrow river.
(Będzie w stanie przepłynąć przez tę wąską rzekę
).
He wasn’t able to swim across that fast-flowing river.
(Nie był w stanie przepłynąć przez tę szybko płynącą
rzekę).
He isn’t able to swim across that fast-flowing river.
(Nie jest w stanie przepłynąć przez tę szybko płynącą rzekę).
He won’t be able to swim across that fast-flowing river.
(Nie będzie w stanie przepłynąć przez tę szybko płynącą rzekę).

** Mówiąc o wyjątkowych sytuacjach przeszłych możemy stosować następujące struktury:
was / were able to , np.:
He was able to swim across that narrow river.
(Przez tę wąską rzekę potrafił przepłynąć).
managed to, np.:
He managed to swim across that narrow river.
(Zdołał przepłynąć przez tę wąską rzekę).
succeeded in (+ …ing), np.:
He succeeded in swimming across that narrow river.
(Udało mu się przepłynąć przez tę wąską rzekę).

ZESTAWIENIE

STREFA PREMIUM

W strefie Premium znajdziemy artykuły wzbogacone o karty pracy, dzięki którym przećwiczymy i utrwalimy wiadomości omawiane we wpisie.

Przykładowe karty Premium

KUP WIĘCEJ i ZAPŁAĆ MNIEJ
3 zł za kartę przy zakupie 6-10 sztuk,
2 zł za kartę przy zakupie 11 i więcej sztuk

Przechodzę do sklepu

Podoba Ci się taka forma nauki z zastosowaniem żartu? „Zabawna historyjka 33” przybliża nam czasownik modalny may.