“Pół żartem, pół serio” to cykl wpisów poświęcony nauce angielskiego z wykorzystaniem dowcipów (jokes).
Dzisiaj kolejna minilekcja z anegdotką, dzięki której możemy nie tylko utrwalić znajomość struktur i słownictwa, ale także poznać nowe słowa czy konstrukcje. Tym razem przyjrzymy się bezokolicznikowi (infinitive), a dokładnie mówiąc, konstrukcjom bezokolicznikowym, w których mamy to-infinitive oraz bare infinitive.
Kup kartę z ćwiczeniami
dostępną w strefie PREMIUM.
SŁOWNICTWO
ASK – pytać
BUG – robak
EAT – jeść
DISGUSTING – obrzydliwe
TALK – rozmawiać
ABOUT – o (czymś)
THING – rzecz
LIKE – jak
OVER DINNER – przy obiedzie
REPLY – odpowiadać
AFTER – po
WANT – chcieć
NOTHING – nic
SAY – powiedzieć, mówić
THERE WAS – był / była / było
SOUP – zupa
IT’S GONE – już tego nie ma / zniknęło
WYMOWA
ODTWÓRZ NAGRANIE (czas: 29 s)
GRAMATYKA
Spójrzmy na fragment tekstu:
“What did you want to ask me?”
(O co chciałeś mnie zapytać?)
Want jest przykładem czasownika, który łączy się z bezokolicznikiem typu to-infinitive, np. want to ask. Dzisiaj przypomnimy sobie czasowniki, po których mamy formę pełnego bezokolicznika (ang. to-infinitive lub full infinitive) oraz te, po których mamy „goły” bezokolicznik (ang. bare infinitive).
BEZOKOLICZNIK
Pytać, rozmawiać czy jeść to przykłady bezokoliczników. W języku polskim podstawowa forma czasownika zakończona jest najczęściej na -ć (czasem na -c).
W języku angielskim wyróżniamy dwie formy bezokolicznika:
– „pełny” bezokolicznik (ang. to-infinitive lub full infinitive), tutaj forma podstawowa czasownika poprzedzona jest słówkiem „to”, np. to ask, to talk i to eat;
– „goły” bezokolicznik (ang. bare infinitive) , tutaj forma podstawowa czasownika bez słówka „to”, np. ask, talk i eat.
W języku angielskim czasowniki łączą się w konkretne układy. Po niektórych czasownikach mamy gerund, tj. formę czasownika z końcówką -ing (np. I avoid being late), po innych mamy „pełny” bezokolicznik (np. I want to talk.), po jeszcze innych „goły” bezokolicznik (np. He lets me smoke.)
10 CZASOWNIKÓW ŁĄCZĄCYCH SIĘ Z „PEŁNYM” BEZOKOLICZNIKIEM
Oto lista 10 czasowników, po których mamy pełen bezokolicznik
(Dla chętnych: dłuższa lista).
- AGREE (zgodzić się), np.
He agreed to do it. (Zgodził się to zrobić). - DECIDE (postanowić), np.
I decided to go home. (Postanowiłem wrócić do domu). - EXPECT (spodziewać się), np.
I expect to win. (Spodziewam się wygrać). - HOPE (mieć nadzieję), np.
He hoped to study art. (Miał nadzieję studiować sztukę). - INTEND (zamierzać), np.
I intended to call him. (Zamierzałem do niego zadzwonić). - LEARN (uczyć się), np.
He learnt to swim last year. (Nauczył się pływać w zeszłym roku). - NEED (potrzebować, musieć), np.
He needed to practise more. (Potrzebował więcej poćwiczyć). - PLAN (planować), np.
He planned to move to LA. (Planował przeprowadzić się do LA). - PROMISE (obiecać), np.
He promised to be on time. (Obiecał, że będzie na czas). - WANT (chcieć), np.
He wants to go home. (On chce iść do domu).
CZASOWNIKI I ZWROTY ŁĄCZĄCE SIĘ Z „GOŁYM” BEZOKOLICZNIKIEM
Oto lista czasowników i zwrotów, po których mamy „goły” bezokolicznik.
- czasowniki modalne (can, must, may, shall, will etc), np.
You must read this book. (Musisz przeczytać tę książkę). - LET + sb (pozwolić komuś), np.
They let me stay up late. (Pozwalają mi siedzieć do późna). - MAKE + sb (zmuszać kogoś), np.
He made me do it. (Zmusił mnie do tego). - WOULD RATHER (wolałbym), np.
I would rather have a glass of water. (Wolałbym wypić szklankę wody). - HAD BETTER (lepiej) np.
You had better go now. (Lepiej już idź). - WHY NOT …? (czemu nie), np.
Why not buy it now? (Czemu by tak nie kupić tego teraz?)
PODSUMOWANIE
W strefie Premium znajdziemy artykuły wzbogacone o karty pracy, dzięki którym przećwiczymy i utrwalimy wiadomości omawiane we wpisie.
KUP WIĘCEJ i ZAPŁAĆ MNIEJ
– 3 zł za kartę przy zakupie 6-10 sztuk,
– 2 zł za kartę przy zakupie 11 i więcej sztuk