Zabawna historyjka 119

„Pół żartem, pół serio” to cykl wpisów poświęcony nauce angielskiego z wykorzystaniem materiału autentycznego, tj. dowcipów (jokes).

Oto kolejna minilekcja z anegdotką, dzięki której możemy nie tylko utrwalić znajomość struktur i słownictwa, ale także poznać nowe słowa, konstrukcje czy formy. Dzisiaj przyglądamy się 8 konstrukcjom zdań celowych (final clauses/purpose clause).

Kup kartę z ćwiczeniami
dostępną w strefie PREMIUM.

SŁOWNICTWO

BEND OVER – schylić się
TO – aby, żeby
TIE – zawiązać (np. sznurówki)
THREE-YEAR-OLD – trzylatek
NOTICE – zauważyć
STARE – wpatrywać się
GENTLY – delikatnie, lekko
TOUCH – dotykać
SLIGHTLY – nieco
THIN – przerzedzać się
SPOT – miejsce
CONCERNED
– zatroskany, zaniepokojony
HOLE – dziura
HURT – boleć
MURMUR – szeptać
REPLY – odpowiedź
PHYSICALLY – fizycznie

WYMOWA

Odtwórz nagranie (czas: 29s)

GRAMATYKA

Spójrzmy na fragment anegdotki:

“My husband was bending over to tie our three-year-old’s shoes.”
(Mój mąż schylał się, aby zawiązać buty naszemu trzylatkowi.)

Angielskim odpowiednikiem polskiego spójnika „aby” jest „to„, który wskazuje na cel, w jakim wykonywana jest określona czynność (to tie … = aby zawiązać …).

Na co? Po co? W jakim celu?
– 8 konstrukcji zdań celowych –

I. konstrukcja: to + bezokolicznik
She’s running not to miss the bus.
(Biegnie, żeby nie spóźnić się na autobus).


II. konstrukcja: in order to + bezokolicznik
She’s running in order not to miss the bus.
(Biegnie, żeby nie spóźnić się na autobus).


III. konstrukcja: so as to + bezokolicznik
She’s running so as not to miss the bus.
(Biegnie, żeby nie spóźnić się na autobus).


IV. konstrukcja*: so that + zdanie podrzędne z czasownikiem modalnym lub w czasie teraźniejszym (odnośnie przyszłości)
She’s running so that she won’t miss the bus.
She’s running so that she doesn’t miss the bus.
(Ona biegnie, żeby nie spóźnić się na autobus).


V. konstrukcja*: in order that + zdanie podrzędne w czasie teraźniejszym (odnośnie przyszłości)
She’s running in order that she doesn’t miss the bus.
(Ona biegnie, żeby nie spóźnić się na autobus).


VI. konstrukcja*: for fear that + zdanie podrzędne z czasownikiem modalnym
She’s running for fear that she will/may miss the bus.
(Biegnie z obawy, że odjedzie jej autobus).


VII. konstrukcja*: in case + zdanie podrzędne w czasie teraźniejszym lub z should:
She’s running in case she misses the bus.
She’s running in case she should miss the bus.
(Biegnie na wypadek, gdyby miała spóźnić się na autobus).


VIII. konstrukcja*: lest + zdanie podrzędne z should lub subjunctive:
She’s running lest she should miss the bus.
She’s running
lest she miss the bus. (subjunctive, czyli podstawowa forma czasownika)
(Ona biegnie, żeby nie spóźnić się na autobus).


* W konstrukcjach IV-VIII podmiot zdania głównego i podrzędnego nie musi być ten sam, np.:

She finished her lecture ten minutes early so that the participants could ask her questions.
(Skończyła swój wykład dziesięć minut wcześniej, aby uczestnicy mogli zadać jej pytania).
– podmiot zdania głównego – she
– podmiot zdania podrzędnego – the participants

ZESTAWIENIE

Podoba Ci się taka forma nauki z zastosowaniem żartu? Sprawdź inne wpisy z cyklu „Pół żartem, pół serio”.

STREFA PREMIUM

W strefie Premium znajdziemy artykuły wzbogacone o karty pracy, dzięki którym przećwiczymy i utrwalimy wiadomości omawiane we wpisie.

Przykładowe karty Premium

KUP WIĘCEJ i ZAPŁAĆ MNIEJ
3 zł za kartę przy zakupie 6-10 sztuk,
2 zł za kartę przy zakupie 11 i więcej sztuk

Przechodzę do sklepu