“Pół żartem pół serio” to cykl wpisów poświęcony nauce angielskiego z wykorzystaniem dowcipów (jokes).
Dzisiaj kolejna minilekcja z anegdotką, dzięki której możemy nie tylko utrwalić znajomość struktur i słownictwa, ale także poznać nowe słowa, konstrukcje czy formy. Tym razem powtórzymy sobie czasownik modalny can i jego formy przeszłe.
SŁOWNICTWO
ELDERLY – starszy (w podeszłym wieku)
HAVE something done – mieć coś zrobione
TEST – testować, sprawdzać
OPTICIAN (UK) – optyk (US – OPTOMETRIST)
SAT – forma przeszła czasownika SIT – posadzić (kogoś gdzieś)
IN FRONT OF – przed
CHART – wykres, tutaj tablica
CAN – móc
BOTTOM – dolny, najniższy
CENTER – środkowy
LARGE – duży
TOP – górny, najwyższy
SERIOUS – poważny
WYMOWA
Odtwórz nagranie (czas: 27 s)
GRAMATYKA
Spójrzmy na fragment dzisiejszej anegdotki:
Can you read the bottom line?
(Może pani odczytać dolny wiersz?)
Cechy czasownika modalnego
Przyjrzyjmy się właściwościom czasowników modalnych na przykładzie can.
1. Ma jednakową formę dla wszystkich osób, tj.: I can, he can etc.
2. Występuje z formą podstawową czasownika (np. be, have, see), np. :
Cats can see in the dark.
3. Występuje z not, np. I cannot help you (forma skrócona can’t)
4. Występuje przed podmiotem w pytaniach, np. Can you help me?
1.
can = potrafić
Can you swim?
(Potrafisz pływać?)
Yes, I can.
(Tak potrafię).
No, I can’t.
(Nie, nie potrafię).
Tutaj formą przeszłą jest
COULD.
He could swim when he was three.
(Potrafił pływać, gdy miał trzy lata).
2.
can = móc
Możliwość wynika z braku zakazu lub ze sprzyjających warunków.
Can you help me?
(Możesz mi pomóc?)
I can help you.
(Mogę ci pomóc).
Tutaj mamy kilka form przeszłych.
COULD
kiedy mowa o ogólnym przyzwoleniu, codziennej możliwości, np.
When Steve was a child, he could play on the computer whenever he wanted to.
(Kiedy Steve był dzieckiem, mógł grać na komputerze, kiedy tylko chciał).
was / were allowed to
jeśli przyzwolenie było wyjątkowe, jednorazowe, np.
Yesterday Steve was allowed to play on the computer only for an hour.
(Wczoraj Steve mógł grać na komputerze tylko przez godzinę).
was / were able to
(również managed / succeeded),
jeśli mówmy o jednorazowej możliwość wynikającej z ówczesnych warunków, np.
Yesterday Steve was able to swim across the river.
(Wczoraj Steve zdołał przepłynąć przez rzekę).
COULD HAVE + 3. forma czasownika,
jeśli mowa o niezrealizowanej możliwości, np.
Yesterday Steve could have swam across the river. Why didn’t he try harder?
(Wczoraj Steve mógł przepłynąć przez rzekę. Dlaczego bardziej się nie postarał?)
Podoba Ci się taka forma nauki z zastosowaniem żartu? Sprawdź inne wpisy z cyklu „Pół żartem, pół serio”.
Minilekcja „Zabawna historyjka 102” przedstawia zestawienie struktur, które stosujemy mówiąc o umiejętnościach i możliwościach wykonania czynności (abilities). Artykuł wzbogacony został kartą pracy Premium, dzięki której możemy przećwiczyć i utrwalić znajomość omawianych tu konstrukcji.
KUP WIĘCEJ i ZAPŁAĆ MNIEJ
– 3 zł za kartę przy zakupie 6-10 sztuk,
– 2 zł za kartę przy zakupie 11 i więcej sztuk