Planujesz uczyć online? Super :) Dzisiaj chciałabym pomóc Ci przygotować się to tego sposobu pracy. Poniżej znajdziesz kilka moich wskazówek.
W marcu 2016 założyłam działalność pod nazwą LOIP i zaczęłam udzielać lekcji online. Z myślą o tych, którym nie jestem w stanie pomagać osobiście, prowadzę blog oraz fanpage. Mam nadzieję, że i Ty wkrótce (o ile już tego nie robisz) z dumą będziesz mówić o swojej działalności w Internecie.
ZANIM ZACZNIESZ
1. Sprawdź swoje łącze internetowe
Najlepiej, jeśli masz kablowe połączenie z Internetem. Połączenia mobilne są dużo słabsze. Zrób test i sprawdź jakie masz łącze. W tym celu możesz użyć prostego narzędzia takiego jak ping test, które zdiagnozuje Twoje połączenie sieciowe, dokładnie zmierzy liczbę zgubionych pakietów oraz opóźnień w ich transmisji, zwanych lagami. Stabilność łącza jest w przypadku rozmów wideo bardziej istotna niż jego szybkość. Przetestuj swoje łącze już teraz i dowiedz się, jak zostało ocenione. Im niższe opóźnienie (latency), tym lepiej. Umiarkowana wartość pingu jest poniżej 50ms.
Wskazówka 1 : Nie raz natrafisz na problemy techniczne będące wynikiem słabej jakości połączenia (np. osoba ucząca się korzysta z połączenia mobilnego). Wtedy warto spróbować wyłączyć kamerki. Połączenia głosowe są zdecydowanie mniej wymagające niż połączenia video.
2. Przygotuj sprzęt
Jest kilka rzeczy do przygotowania przed lekcją. Najwygodniej jest pracować na komputerze (PC lub laptopie), ponieważ nauczyciel często korzysta z klawiatury, aby wprowadzić tekst, np. teorię czy przykłady. Potrzebny jest mikrofon, kamera internetowa, głośniki lub słuchawki. Bardzo lubię widzieć osobę, z którą pracuję. Czat wideo pozwala nauczycielowi zobaczyć ucznia, jego nastawienie i zrozumienie przerabianego materiału. Myślę, że rozmowa wideo to świetna zabawa, w której uczennicy z czasem zawiązują więź przyjaźni. Warto jest mieć pod ręką coś do pisania i notowania. Nauczyciel ma możliwość notowania błędów popełnianych przez mówiącego, które po zakończeniu wypowiedzi powinny zostać omówione. Również podczas ćwiczeń w rozumieniu ze słuchu, nauczyciel i uczeń notują informacje, które następnie wykorzystują w przygotowaniu ustnej wypowiedzi.
Wskazówka 2: Staraj się zachęcać uczniów do pracy z słuchawkami, które pozwolą im odciąć się od dźwięków z otoczenia.
Wskazówka 3: Urządzenia mobilne (tablet czy telefon) mają swoje ograniczenia. Lekcja to coś więcej niż rozmowa. Jeśli uczeń korzysta na lekcji tylko z telefonu, jest on wtedy zmuszony do ciągłego przełączania się miedzy zakładkami. Czasami nauczyciel prosi skierować wzroku na siebie, czasami na dokument tekstowy z notatkami, czasami na ilustrację, a czasami na stronę z ćwiczeniami interaktywnymi. Komputer pozwala na stały kontakt wzrokowy i płynne przechodzenie między zakładkami.
3. Przygotuj oprogramowanie
Należy zainstalować aplikację, która zapewnia rozmowy wideo i połączenia głosowe (tutaj polecam bezpłatny Skype). Warto pamiętać, ze jest to jedna z aplikacji, która umożliwia udostępnienie ekranu drugiej stronie za darmo.
Wskazówka 4: Warto mieć alternatywy. Zdarza się, że osoba ucząca się nie ma i nie może mieć Skype. Wtedy z pomocą przychodzi mi „googlowy” Hangout (przy czym osoba ucząca się musi mieć konto Google). Z myślą o uczniach bez Skype i bez konta Google zainstalowałam na swoim telefonie WhatsApp. Ostatnią opcją, z której reglanie korzystam, jest Facebook i jego rozmowy video, z których korzystam z uczniami będącymi moimi znajomymi.
4. Zapoznaj się z Dyskiem Google
Usługi Dysku Google to coś, bez czego nie mogę się obejść. Usługi Dysku Google pozwalają użytkownikom tworzyć i edytować dokumenty i rysunki live online (w czasie rzeczywistym). W praktyce nauczyciel tworzy plik, a następnie udostępnia go prywatnie uczniowi. Nauczyciel decyduje, czy uczeń „może edytować”, „może komentować” lub po prostu tylko „może zobaczyć” ów plik. Podczas lekcji, nauczyciel i uczeń nanoszą zmiany w tekście, które są widoczne znak po znaku. Taki dokument służy jako notatnik. Osoba ucząca się może do niego zajrzeć w dowolnym momencie z dowolnego urządzenia z przeglądarką internetowa. To pozwala sprawdzić materiał z poprzedniej lekcji lub pracę domową.
Wskazówka 5: Upewnij się, że uczniowie mają swoje konta Google, które dają im dostęp do usług Google, takich jak Google Dokumenty czy Google Rysunki. Jeśli korzystają z Gmaila, oznacza to, że mają już konta Google, a więc dostęp do usług Dysku Google, a tym samym do dokumentów przez Ciebie im udostępnionym.
5. Korzystaj z Internetu i jego zasobów
Internet jest moim głównym źródłem materiałów dydaktycznych. Wielu nauczycieli udostępnia ciekawe zestawy ćwiczeń pomocne przy prowadzeniu lekcji online. Często sięgam do podcastów, czy krótkich filmów wideo, które pomagają rozwijać umiejętność słuchania. Następnie wykorzystuję je do kształtowania umiejętności mówienia, poprzez relacjonowanie wysłuchanego materiału. Tutaj szczególnie przydatne są filmy udostępniane na YouTube. Ponadto, korzystam z wielu stron, na których udostępniane są ćwiczenia interaktywne. Staram się wybierać zadania wielokrotnego wyboru lub uzupełniana luk, które szybko ukażą nauczycielowi poziom zrozumienia przerobionego materiału.
Wskazówka 6: Sprawdzić, które typy zadań odpowiadają Tobie i Twoim uczniom. Stwórz swoją bazę materiałów dydaktycznych. U mnie to dokument z linkami do ulubionych ćwiczeń, filmików i ilustracji.
6 Zaplanuj lekcję i prześlij materiały z góry
Dzień przed zaplanowaną lekcją udostępniam swoim uczniom tzw. plan lekcji, czyli spis zagadnień i zadań zaplanowanych na tę konkretną lekcję. Warto jest dokładnie zaplanować każdą lekcję, aby przebiegła ona lekko, gładko i przyjemnie. Dzięki przesłaniu kart pracy dzień wcześniej, uczeń ma możliwość lepiej się do niej przygotować, np. przypomnieć sobie zagadnienie gramatyczne, słownictwo lub obejrzeć film, który będzie omawiany. Jeśli przygotujesz plan przebiegu lekcji, sprawniej ją przeprowadzisz. Co więcej, uczący się pozna zagadnienia, które planujesz z nim omówić. To z kolei przełoży się na jego przygotowanie i zaangażowanie.
Wskazówka 7: Do każdej lekcji przygotuj „rozkład”. U mnie są to stałe punkty programu. Zaczynamy od krótkiego przypomnienia materiału przedstawionego na wcześniejszej lekcji / lekcjach. Następnie przechodzimy do „gatki szmatki”, gdzie utrwalamy znajomość czasów. Potem omamiamy zaplanowany materiał przechodząc z jednego linku na drugi. Lekcje zawsze kończę „wyjściówką”, tj. sprawdzam pamieć moich uczniów :).